Ismét egy olyan témát kezdünk el körbejárni, ami a gyerekek egész életére hatással lehet, ha jól ültetjük el a magokat, ez pedig a Növekedés, vagy Fejlődés Központú Gondolkodás:)
Az online képzésükön is érintettük már ezt a témát, de erről egyrészt nem lehet eleget beszélni, másrészt most egy szuper játékos és egyben informatív LAPBOOK segítségével ismerkedhetnek meg a gyerekek ezzel a szemléletmóddal!
Mindenekelőtt kérlek olvasd el ezt a tanulmányt arról, mi is valójában ez a szemléletmód, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy önmagadban is tarts egy kis elemzést, hogy Te melyik szemléletmóddal működsz, és természetesen ahhoz is szükséges, hogy a gyerekeknek hitelesen tudd majd átadni ezt a tudást:)
A tanulmány végén pedig írok arról is, hogy miket találtok még ebben a hónapban a Klub tartalmai között:)
Növekedés központú gondolkodás:
A fejlődés fókuszú szemléletmód (growth mindset) elmélete Carol Dweck (2006), a Stanford Egyetem világszerte ismert pszichológia professzorának nevéhez fűződik. De mit is értünk azon a pszichológiában, hogy szemléletmód? Dweck munkássága során az emberi hiedelmeket vizsgálja, azt a világra vonatkozó általános elképzelésünket, melyet következetesen igaznak vélünk, így akár tudatos, akár tudattalan alapvetően határozza meg mindennapi viselkedésünket. Az önmagunkkal kapcsolatos hiedelmeink és személyiségünkről alkotott képünk is tulajdonképpen ebből az úgynevezett szemléletmódból vagy gondolkodásmódból fakad. A szemléletmód, tehát arra vonatkozik, ahogyan magunkról és a világról gondolkodunk, ezáltal megszűri gondolatainkat és jelentést ad az élethelyzeteknek, amikbe kerülünk.
Dweck évtizedekig kutatta, hogy miért van az, hogy egyaránt tehetséges egyének közül egyesek kimagasló eredményeket érnek el, míg mások hiába rendelkeznek hasonlóan jó képességekkel mégis kevésbé sikeresek. Kutatásai során arra az eredményre jutott, hogy az emberek gondolkodásmódja meghatározó szerepet játszik abban, hogy képesek lesznek-e kibontakoztatni a bennük rejlő képességeket.
Kétféle szemléletet azonosított azzal kapcsolatosan, ahogyan az egyének a képességeikről és a fejlődésről gondolnak. Az emberek egy része úgy gondol az intelligenciára és képességekre, mint velünk született megváltoztathatatlan természetes adottságra, ők azok, akikre az úgynevezett rögzült/statikus szemléletmód (fixed mindset) jellemző. Ezzel szemben a fejlődés fókuszú szemléletmód (growth mindset) alapja az a meggyőződés, hogy az ember alapvető tulajdonságai kellő erőfeszítéssel, tapasztalatok vagy mentorálás által egytől-egyig fejleszthetők. A fejlődési gondolkodásmód tehát a kemény munkát, tanulást, önmagunk folyamatos képzését és a kitartást helyezi előtérbe, míg ezzel szemben, akikre a rögzült gondolkodásmód jellemző, a tehetségre úgy tekintenek, mint velünk született adottságra és ezáltal a sikereket és kudarcokat is véglegesnek tekintik.
A fejlődésbe vetett hit ereje
Dweck kutatásai alátámasztották, hogy a kétféle szemléletmód jelentős hatással van az emberek tanulási képességére. Számtalan vizsgálat megerősítette, hogy azok az egyének, akikben megvan a fejlődésbe vetett hit, vagyis a fejlődés fókuszú szemléletmódot alkalmazzák rendszerint jobban tanulnak, gyorsabban fejlődnek és idővel többet is képesek elérni, mint akikre a rögzült szemléletmód jellemző.
De pontosan hogyan is történik mindez?
Dweck-nek és munkatársainak az évek során sikerült azonosítania azt a két fő sajátosságot, mely meghatározza szemléletmódunkat és egyben jelentős hatást gyakorol a tanulási folyamatra és ezáltal egyben tanulási képességünkre. Az egyik ilyen fő jellemző a hiedelmeinkben keresendő, míg a másik a fókusz, vagyis amire összpontosítunk. Tehát akire a fejlődési szemléletmód jellemző, abban hisz, hogy a képességeket megszerezzük, ezáltal képesek vagyunk a tanulásra, valamint ezáltal magára a tanulási folyamatra összpontosítunk, ami által jobbakká válhatunk és fejlődhetünk. Mindez pedig a következőképpen befolyásolja az interakciót a fejlődést meghatározó négy kulcstényezővel (erőfeszítés, kihívások, akadályok, visszajelzés). Akire a növekedés-szemlélet jellemző, mivel hisz a fejlődésre való képességében, az erőfeszítésre úgy tekint, mint ami hasznos és elengedhetetlen a tanulási folyamatban. Nagyobb valószínűséggel keresi és győzi le a kihívásokat, mivel hisz a fejlődésre való képességében, valamint magára a fejlődési folyamatra összpontosít, és így a kihívást is egy lehetőségnek tekinti arra, hogy még jobbá válhasson. Továbbá azáltal, hogy hisz a fejlődésben és magára a folyamatra összpontosít az akadályokat is lehetőségnek tekinti a tanulásra, és a visszajelzést, kritikát is megfogadja, mivel jobbá akar válni és hisz abban, hogy a konstruktív kritika ebben segíti.
Kép: https://hosoktere.org/mit-tanitunk/growth-mindset/
A fejlődés fókuszú szemléletmód tehát egy rendkívül nagyhatású koncepció, mely szilárd alapul szolgál a tanulásra és fejlődésre az élet bármilyen területéről is legyen szó. Éppen ezért az oktatásban, sportban, valamint az üzleti világban is világszerte teszik kultúrájuk részévé a szervezetek ezt a szemléletmódot!
Hogyan lehet átformálni a statikus szemléletmódot növekedés központúra?
Egy apró szó és változtatás is csodákra képes!
A gondolkodásmódunk alapvetően befolyásolja eredményeinket, iskolai és munkahelyi teljesítményünket, valamint sikerességünket. Semmi sem lehetetlen, csak el kell hinnünk, hogy képesek vagyunk rá és a sikertelenség nem minősít, inkább tanít minket.
Chicagóban általános iskolás gyerekek tesztet írtak, és sikertelen teszt esetén a tanárok nem jegyet írtak a papírra, hanem az alábbi kifejezést:
„Még nem.”
Ez pedig nem a bukás és a sikertelenség érzését kelti, sokkal inkább a fejlődésre buzdít és reményt kelt. Valamint ezzel nem a végkifejletről, hanem a folyamatról adtak visszajelzést a tanárok. Ezzel tovább dolgozva, a kutatók rögzült gondolkodású gyerekek szemléletét át tudták formálni fejlődés fókuszúvá. Mindez azt igazolja, hogy a szemléletmód megváltoztatható.
Gyakran agyunk elhiszi, hogy bizonyos tulajdonságokon és jellemzőkön nem tudunk változtatni. Ilyen például az a meggyőződés, hogy nem vagyunk jó matekosok, és ez eleve elrendelt, nem tudunk rajta változtatni. Ez a kijelentés azonban hibás. Dweck szerint már fiatal kortól kezdve kellene tanítani, hogy az agy olyan, mint egy izom, ami fejleszthető és gyakorlással erősödik. A bukások pedig nem az eredmények jellemzői, hanem egy természetes fejlődési folyamat részei.
Beteszem még egyszer ide ezt a videót, amiben 10 percben maga Carol Dweck tart egy szuper előadást a MÉG NEM erejéről!
Mivel segítünk mi feldolgozni ezt a témát ebben a hónapban?
- Elsősorban egy szó szerint VARÁZSLATOS LAPBOOK-ot készítettünk, amiben csupa olyan játékos feladat van, ami ezt a szemléletmódot fejleszti és erősíti! Idén júliusban leptük meg először a klubtagokat egy lapbookkal, kíváncsiak voltunk, mennyire tetszik majd nektek és a gyerekeknek, de úgy láttuk nagyon, és mivel ez egy szuper módja feldolgozni különböző témákat, évszakonként meglepünk Titeket mostantól egy-egy lapbookal! ( A júliusit egyébként még le tudja azt tölteni, aki csak mostanában csatlakozott a Klubba, hiszem egyszerre 4 havi tartalmat láttok ). A lapbookot a JÁTÉK ikonra kattintva találod, a hozzá tartozó mini videót pedig az összeállításáról a WORKSHOP fül alatt!
- Készült természetesen egy ÓRATERV is ebben a témában, amiben egy nagyon kedves mese segítségével érthetik meg a gyerekek a különbséget a statikus és növekedés központú gondolkodás között
- Készült a Mesélő Jógakártyáinkból egy rövid flow gyakorlatsor, amit szintén az óratervek között találsz meg és amit bármikor elővehetsz, ha nincs egy teljes órátok jógázni, vagy éppen ezzel szeretnél bemelegíteni, vagy egyszerűen csak gyakorolni, emlékezni szeretnétek erre a szemléletmódra. Ez a flow gyakorlatsor egyébként a lapbookon is megtalálható!
- A MEGLEPETÉS ikonra kattintva egy posztert találsz, a statikus és növekedés központú gondolkodás különbségéről. Szerettük volna, ha azok a példamondatok, amik a lapbookon, illetve az óratervben is szerepelnek, még jobban rögzülnének a gyerekekben, ezért poszter formájában szuper lenne, ha elhelyeznéd ott, ahol sokszor a szemük elé kerülhet!
Remélem készen állsz a nagy kalandra, vágj bele az októberi hónap tartalmak feldolgozásába:)
Tanulmány Forrása: https://bespokeprinciples.com/rolunk/2017/02/08/growth-mindset-szerepe-tanulasi-folyamatban-es-trening-intervenciok-sikeressegeben/