Fókuszban a Hála:) – Meditációval!

A szeptember hónap témája egy szinte kimeríthetetlen és kissé elvont téma lesz, ez pedig nem más, mint a hála. Amikor azon gondolkozunk, hogy ezt hogyan is adjuk át a gyerekeknek úgy, hogy minél könnyebben feldolgozható legyen, sokszor csak addig jutunk el, hogy megtanítjuk nekik, hogy köszönjenek meg mindent, amit kapnak.

Pedig nem csak ennyiről szól, és nem csak ilyen egyoldalú. A hála az a legintenzívebb boldogságfokozó érzés, melynek gyakorlásával (hiszen ezt is be lehet iktatni úgy az életünkbe, hogy minél nagyobb gyakorlatra tegyünk szert benne), nem csak a másiknak adhatunk, hanem mi magunk is rengeteget kapunk általa. Boldogabbak lehetünk és egy sokkal pozitívabb életszemlélettel lehetünk gazdagabbak, mely úgy ad hozzá a mindennapjainkhoz, hogy minőségbeli változást tapasztalhatunk benne.

Igyekeztünk jól körüljárni a témát és olyan tartalmakat készíteni nektek a klubanyagokba, amelyek segítenek titeket abban, hogy közelebb hozzátok a gyermekekhez ezt a kissé megfoghatatlan dolgot.

Így találtok majd:

  • egy szuper kis kihívást, ami 21 napon keresztül ad újabb és újabb tippeket arra vonatkozóan, hogy mi mindenért is lehetünk hálásak;
  • egy gyerekeknek írt verset, ami nem csak a hála jelentését hivatott kicsit jobban kibontani, hanem közben a Mesélő Jógakártyákből vett hálás kártyánk ászanáját is fokozatosan felépíti nektek, ahogyan haladtok előre a versben;
  • természetesen nem maradhat el a szokásos óraterv sem, hogy ehhez a témához kapcsolódóan is legyen mihez nyúlnotok
  • egy kivágható, összeragasztható Hála Léggömböt, ami már most tudjuk, hogy a nagy kedvencetek lesz:)
  • egy színezőt, aminek a segítségével mostantól a hét minden napján gyakorolhatjátok a hálaadást
  • és egy olyan meditációs hanganyagot, amit Schallinger Richárd írt, a Párom és Ármin apukája, mert ő ilyenekkel is foglalkozik, és az Apukája, Schallinger Gábor mond fel, aki színész:) Nagyszerűen összefoglalja a Hála érzését, mindenképpen hallgassátok meg! ( ennek az oldalnak a végén találod! )

Mielőtt továbbléptek innen, olvassatok végig ezt a cikket a kép alatt!

De hogy miért is fontos egyáltalán a hála? És része-e egyáltalán a jógának? Persze, teljesen.

Sokan úgy kezdenek bele a jógaoktatásba, hogy inkább a mozgásos, a fizikai pózokra, a testhelyzetek felvételére és gyakorlására helyezik a hangsúlyt, az kerül előtérbe és sokkal inkább a fizikai testre gyakorolt jótékony hatásokat emelik ki, arra összpontosítanak.

De fontos azért szem előtt tartanunk, hogy a jógának alapvetően megvannak az erkölcsi és etikai alapevetései és olyan alappillérei is, amelyek arra ösztönözhetnek bennünket, hogy (többek között) hálával, önszeretettel és másokkal törődve éljünk. Ahhoz viszont, hogy ezeket a gyermekek számára is fontossá tegyük és az ő szemüket is felnyissuk arra, hogy ezek igenis jobbá teszik a világot, nem kell kötelezően mély filozófiai kérdésekbe bonyolódnunk. Kapukat, ablakokat nyitogatunk, melyek arra alkalmasak, hogy aztán kellő időben, amikor megérnek rá, önmaguk dönthessenek arról, hogy milyen irányokat tartanak fontosnak.

Gyermekjóga oktatóként azért az tényleg feladatunk, hogy néhány fontosabb erkölcsi kérdést megtanítsunk a gyermekeknek, amelyek a jóga fontos részei. Az is fontos, hogy mi magunk pedig akkor leszünk hitelesek, ha példaként szolgálunk előttük. Ezeknek az erkölcsi támpontoknak az egyik kiemeltje a hála gyakorlása.

Megtanulni azt, hogy hogyan lehetünk hálásak nagyon fontos része az empátiás készség és az önszeretet elsajátításának. Ezért jó, hogyha a gyermekeknek már egészen kicsi koruktól kezdve elkezdjük megmutatni és így meg is tanítani, hogy hogyan gyakorolhatják a hálát.

Az elmúlt években viszonylag sokat tanulmányozták ezt a kérdéskört, így kiemelhető néhány előny, amelyet a vizsgálatok alapján kimutattak a hálával kapcsolatban, illetve sokkal inkább azokkal az emberekkel kapcsolatban, akik rendszeresen gyakorolják a hálát. A következőket állapították meg róluk:

  • jobb emberi kapcsolatokkal rendelkeznek
  • nagylelkűbbek, segítőkészebbek és együttérzőbbek
  • kevésbé érzik magukat magányosnak vagy elszigeteltnek
  • sokkal több pozitívumot képesek megfogalmazni önmagukról és az életükről, örömtelibbek, optimistábbak
  • jobban alszanak
  • alacsonyabb a vérnyomásuk
  • erősebb az immunrendszerük
  • általánosságban elmondható, hogy javult az életminőségük azáltal, hogy fontos része a mindennapjaiknak a hálaadás

Mi arra buzdítunk titeket, hogy próbáljátok meg beiktatni a jógás foglalkozásaitokba, a hálaadásról szóló tevékenységeket, gyakorlatokat, hiszen így fogják tudni megtanulni a gyerekek, hogy hogyan érezzenek és fejezzenek ki hálát.

Most pedig álljon itt néhány ötlet, könnyed tipp arra vonatkozóan, hogy milyen gyakorlatokat alkalmazhattok ennek érdekében:

  • készítsetek listát azokról a dolgokról/helyekről/eseményekről, amelyek örömteliek számotokra
  • készítsetek a háláról kollázst
  • vezessetek naplót azokról a dolgokról, amelyekért hálásak vagytok, ezekhez rajzolhattok vagy ragaszthattok képeket is
  • játsszatok hála ABC-t, melynek lényege, hogy körben haladtok a jelenlévők között és megpróbáltok az ABC minden betűjéhez találni valamit, amiért hálásak lehettek. Ezekhez a dolgokhoz megpróbálhattok akár egy-egy jógapózt is párosítani, nagyon izgalmas lesz! 🙂
  • idősebb gyerekekkel akár bontsátok ki kicsit jobban is a témát és arról is beszélgessetek, hogy amiért éppen hálásak, arról mit gondolnak, miért kapták (Segítő kérdéseket is adhatsz ehhez: Ki adta neked is miért? Pénzt spóroltál a vásárlásra? A szüleid keményen dolgoznak, hogy legyen ennivalód/házad/ruhád/szép dolgaid? Jól vigyáztál rá? Vannak barátaid, mert jó barát vagy? Jó iskolába jársz, mert sok időt fordítasz a tanulásra? Vannak nagyszerű tanáraid, akik törődnek a gyerekekkel?)
  • buzdítsd a gyerekeket, hogy írjanak vagy rajzoljanak valakinek köszönőlevelet, akinek hálásak valamiért
  • beszélgessetek arról, hogy mi az az önkéntesség, és hogy a gyerekeknek milyen lehetőségeik lennének erre
  • játsszatok “Érints meg egy személyt, aki…”. Ennek a lényege a következő. Oszd ketté a csoportodat, majd az egyik csoport álljon vagy üljön körben a terem közepén és legyen csukva a szemük végig a játék alatt. A csoport többi tagjának pedig adj különböző utasításokat arra vonatkozóan hogy az adott körben milyen személyt érintsenek meg. A felszólítás alapján mindig gondolják végig, hogy számukra kire passzol leginkább a leírás. Mindenképp cserélj majd csoportot, hogy mindenki megtapasztalhassa, milyen az, ha őt választják. Ne felejtsetek el beszélgetni a játék után, hogy kiből milyen érzéseket váltott ki a gyakorlat. Akár akkor, amikor csukva volt a szeme, akár akkor amikor ő gondolt valakire hálával.

Ötletek a leírásokhoz: “Érints meg egy személyt, aki/akiért/akinek/akit…

  • mosolygott ma rád,
    • keményen dolgozik
    • hálát mutatott
    • hálás vagy
    • megnevettetett
    • mindent megtesz a céljaiért
    • tett valami érdemlegeset
    • szórakoztató a közelben lenni
    • csodálsz valamiért

Hála Meditáció – Hanganyag!

Töltsd le és hallgasd meg először Te ezt a szuper meditációs hanganyagot, aztán a gyerekekkel együtt is meg lehet természetesen! Én ezután értettem meg sokkal mélyebben a Hála érzésének mélységét és lényegét, Neked is sokat fog segíteni:)

Kérlek kezeld bizalmasan ezt a hanganyagot, ne add tovább senkinek!

Schallinger Richárd többi meditációs hanganyagát itt találod, ha érdekelnek, több más témában, nagyon jók: https://www.meditalunk.hu/meditacio_otthon

Most pedig fedezzétek fel Itt a Klubban a többi kreatív tartalmat, amikkel készültünk:)

Felhasznált források: